מבזק מס מספר 659 - 

מיסוי ישראלי  21.9.2016

חקיקה – חידושים והמצאות שונות, בתזכיר התוכנית הכלכלית - 21.9.2016

פרק נוסף בתזכיר חקיקת התוכנית הכלכלית לשנים 2017-2018 קרוי בשם מפוצץ: "הגברת האכיפה ויעול הליכי המס". השם נראה משכנע: מי נגד אכיפת דיני המס?
האמת שהרבה אכיפה אין בפרק זה, אף כי אמנם הגברת יעילות באמצעות משלוח הודעות דרישות ושומות באמצעים מקוונים – יש גם יש.
עיקר התיקונים המוצעים הינו דווקא וכרגיל – כיפוף החקיקה לכיוון עמדותיה המסורתיות של רשות המיסים בעניינים שונים בהם נתגלעו חילוקי דעות עם נישומים לאורך השנים.
נציג להלן מס' הצעות המועלות לחקיקה בפרק זה.

שיעור פחת לנכסים שלא נקבע להם שיעור פחת בתקנות
סוגיה זו ידועה זה עשרות שנים, ומאז פס"ד נצבא בעליון שבו לא הותר פחת על ריצוף מגרש חניית אוטובוסים בשל העובדה כי לא נקבע לזה שיעור פחת בתקנות ואמירה ברוח זו בפס"ד ברנשטיין גיל, הרי דווקא בעשורים האחרונים רוח הפסיקה ואף רשות המיסים פרגמטיות יותר:
ביהמ"ש המחוזי התיר בפס"ד ענבר היכלי היופי הפחתה מהירה במיוחד של שמלות כלה, בפס"ד שפרירי – אפשר ביהמ"ש המחוזי הפחתת רכישת תיקי לקוחות, והלכות אינטרבלדינג, מ.ל השקעות וקלס בביהמ"ש העליון – סטו במפורש מהלשון הכתובה של הפקודה לטובת פרשנות כלכלית אחרת.
אמנם בהלכת פזגז שלל ביהמ"ש העליון בדעת רוב החלת כפל פחת על מוני גז בטענה כי זהו שיעור הפחת שנקבע להם, ומטבע הדברים הללו פועלים 24 שעות, וכן על מנת למנוע ויכוחים ואומדנים בין פקידי השומה לנישומים.
עם זאת בהלכת פזגז האמורה לא נדון כלל עניין מתן אפשרות פחת לנכס לגביו לא נקבע שיעור פחת כלל!!.
בנוסף, ולמיטב ידיעתנו רשויות המס מתירות הפחתות שונות של נכסים מעין אלו כגון רכישת תיקי ביטוח אלמנטרי וכד'. מעבר לאמור כבר נאמר בהלכת חברת השומרים כי בהעדר התייחסות ספציפית בחקיקת המס – כללי החשבונאות יקבעו. בחשבונאות ניתנות הפחתות שונות גם לנכסים שמחוקק המס לא טרח לאזכרם.
בכל אופן בתזכיר המוצע מבקש האוצר "לבוא לקראת האזרח" ולקבוע כי במקום שלא יוכר פחת כלל על נכס (נכס: למעט קרקע, ני"ע או אמצעי שליטה בחברה) שלא נקבע לו שיעור פחת בחוק או בתקנות, יותר פחת בשיעור של 5% לשנה, אלא אם זכות השימוש בידי הנישום על פי חוזה או על פי דין (לתקופה המירבית האפשרית בהם) היתה לתקופה אחרת.
ברכישה מקרוב לא ינתן הפחת האמור אלא אם שוכנע פקיד השומה …

ביטול איחוד עוסקים במע"מ
מאוד פשוט: רשויות מע"מ מתקשות לבקר את איחודי העוסקים, וככל הנראה רמת הציות באיחודים כאלה נמוכה. מוצע לבטל את האפשרות לדווח בעוסק מאוחד החל משנת 2017 !!
האם זה רציני לשנות סטטוס של איחודי עוסקים הפועלים כך כבר שנים רבות בתוך 3 חודשים מהיום? אין מצב!! להערכתנו גם אם ההצעה תצלח את מסלול החקיקה, תהיה דחיית תחולה ותקופת הפנמה, לא קצרה.
בכל אופן, לדעתנו יש להתחיל להיערך מנטלית, לשינוי כיוון הרוח ברשות המיסים גם בעניין זה.

יהלומנים – עכשיו תורכם !
מן המפורסמות הוא כי מאז ומעולם יש קושי אמיתי לרשות המיסים להתמודד עם שומותיהם של יהלומנים. (בשל כך בין השאר גם מתמהמה ישום מלא של "נוהל גילוי מרצון" ביהלומנים פעילים).
רשות המיסים החליטה להילחם בסוגיה העיקרית: שוווי המלאי. הסיבות לכך כפי המופיע בדברי ההסבר: "במקרים רבים התברר כי הרישומים אודות שווי השוק מוטים כלפי מטה".
מוצע לקבוע כי על אף כלל החשבונאות "עלות או שוק – כנמוך שבהם", יקבע כי הערכת מלאי היהלומים בידי יהלומן, תהיה לפי עלות בלבד!!
המנהל יוסמך לקבוע כללים לדרך חישוב העלות וכל פרט נדרש אחר הנדרש לצורך כך.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (משפטן) ישי חיבה, ממשרדנו.

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה